INCLUSIEF ONDERWIJS - MEER DROOM DAN DAAD

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . tekst: kArin jAhromi – bestuurslid en werkgroep onderwijs Inclusief Onderwijs – Meer droom dan daad binnen onze vereniging is belangenbehartiging en lobby een belangrijke pijler. We doen ons best om erkenning en bewustzijn over neurodiversiteit te vergroten. om ons te voeden met kennis en inspiratie bezoeken we ook activiteiten en events die onze visie ondersteunen. Zoals het jaarlijkse congres van ecIo. O 24 I&W mAGAZIne nr 1 - 2023 p 28 november nam ik deel aan het congres ‘de staat van Inclusief onderwijs’ van ecIo (expertisecentrum Inclusief onderwijs). Inclusief onderwijs betekent volgens de definitie van ecIo dat elke student zich thuis voelt op de universiteit, hogeschool of mbo-instelling en dat er een veilig studieklimaat heerst. Inclusief onderwijs is onderwijs dat zich aanpast aan de student in plaats van dat de student zich aanpast aan het ‘one size fits all’ systeem. bij inclusief onderwijs horen termen als: • studentenwelzijn • studentenparticipatie • toegankelijk toetsen en examineren • studeren met neurodiversiteit en/of (functie)beperking • genderdiversiteit • udl (universal design of learning) Al deze onderwerpen en nog veel meer meanderden door de hele dag tijdens de gezamenlijke ochtend- en middagsessies en in de workshops. intentieverklaring Vn-verdrag In de plenaire sessies met deelnemers uit diverse domeinen was er vooral aandacht voor wat er al goed gaat. Wat er al gebeurt bij de diverse onderwijsinstellingen, ‘in de geest’ van het VN-verdrag Handicap. nederland ratificeerde dit Verdrag in 2016. Van de 37 hogescholen en 14 universiteiten in nederland hebben 23 onderwijsinstellingen inmiddels de Intentieverklaring VN-verdrag ondertekend. bij het mbo, met maar liefst 61 onderwijsinstellingen, begint er ook langzamerhand beweging te komen. eén school heeft ondertekend, twee volgen binnenkort. onderwijsinstellingen die de Intentieverklaring ondertekenen, onderschrijven hiermee dat zij zich inspannen om in de geest van het Vn-verdrag zorg te dragen voor inclusief onderwijs. inclusie is wettelijke plicht onlangs is ‘handicap’ (daaronder vallen ook AdHd, dyslexie en dyscalculie in dit geval) zelfs opgenomen in artikel 1 van de Grondwet: discriminatie op grond van handicap is nu officieel bij wet verboden. Inclusie is dus een wettelijke plicht en leeft gelukkig ook steeds meer. In ieder geval onder de deelnemers van dit congres. dat zijn

25 Online Touch INCLUSIEF ONDERWIJS - MEER DROOM DAN DAAD Home


You need flash player to view this online publication